- PWS
Het Rotterdams PWS-model
Het Rotterdams PWS-model is ontwikkeld vanuit de visie dat vo-leerlingen door het profielwerkstuk kennismaken met de hbo-onderzoekslijn, -vaardigheden en -werkwijze in de propedeuse (linkerkant model). Daarnaast krijgen ze inzicht in hun eigen handelen en functioneren binnen een groep en is er aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, studie- en beroepskeuze en hbo-vaardigheden (rechterkant model). Het model geeft weer dat voor een goede organisatie, invulling en uitvoering van het profielwerkstuk een groot aantal betrokkenen binnen het onderwijs met elkaar samen moet werken. Het profielwerkstuk, zowel wat betreft de voorbereiding op de vakinhoud en het onderzoek als de hbo- vaardigheden, is verbonden met het reguliere onderwijsprogramma. Door daarbij gebruik te maken van (beoordelings)materiaal dat gangbaar is binnen de hbo-opleidingen, werken vo- scholen in de lijn van het hbo. Door oriëntatie op een passende hbo-opleiding en de ontwikkeling van hbo-competenties is een vo-leerling beter voorbereid op de propedeuse van zijn hbo-studie.
Het Rotterdams PWS-model biedt ontwikkelaars van het profielwerkstuk een uitgangspunt voor het vormgeven van een lesprogramma en op die vo-scholen waar het al ontwikkeld is, de mogelijkheid om dit aan te scherpen. Docenten en anderen die betrokken zijn bij het PWS, biedt het noodzakelijke achtergrondinformatie naast de ‘Leidraad profielwerkstuk’, Profielwerkstuksite Hogeschool Rotterdam en ‘Aandacht voor vaardigheden in het voortgezet onderwijs’. Achter in de toelichting is aanvullende informatie te vinden.