• LOB

November. Rechtenstudent over court- & debat experiences als brug tussen vo en ho: ‘het is nooit te vroeg om te gaan oriënteren’

9 november 2023

Carla Spek

Programmaleider

Rechtenstudent Sara Alemyar houdt met haar ambassadors-team Court & Debate Experiences op middelbare scholen. Via debatten en rechtszaak-simulaties geven ze derde- en vierdeklassers op havo en vwo een kijkje in de keuken. “We maken het vakgebied van rechtsgeleerdheid tastbaar.”

Als First Ambassador organiseer je onder andere voorlichtingsactiviteiten namens Erasmus School of Law, de faculteit voor rechtsgeleerdheid, criminologie en fiscaal recht. Wat houden deze Court & Debate Experiences in?
“Bij een 'court experience' simuleren we een rechtszaak en leren leerlingen meer over de positie van rechters, advocaten en officieren van justitie. We gebruiken echte juridische zaken en koppelen deze aan actuele onderwerpen die leerlingen al uit de media kennen. In een 'debate experience' debatteren leerlingen bijvoorbeeld over de legalisatie van drugs of de herinvoering van de doodstraf."

Hoe draagt dit bij aan een goede studiekeuze?
"Onze activiteiten bieden een laagdrempelige manier om kennis te maken met de wereld van het recht en te ontdekken of deze studie iets voor hen is. Ze leren de veelzijdigheid van het recht kennen en ervaren letterlijk hoe het in de praktijk wordt toegepast. Dit maakt het vak van rechtsgeleerdheid een stuk tastbaarder. Vaak weten leerlingen bijvoorbeeld wel wat een advocaat is, maar weten ze weinig over een officier van justitie. Ook begrijpen ze niet altijd wat een rechter precies doet, buiten het uitspreken van de strafmaat.”

Kun je je een reactie herinneren die je opviel?
"Tijdens een 'court experience' zag ik een stille leerling die twee kantjes vol had geschreven met een pleidooi. Ik verwachtte niet dat hij zijn pleidooi zou durven voorlezen, maar tot mijn verbazing stak hij zijn vinger op. Voor mijn ogen zag ik hoe een verlegen jongen ineens veranderde in een zelfverzekerde advocaat. Uit eigen beweging sprak hij de rechter aan met 'edelachtbare' en gebruikte hij strafrechtelijke termen die we hem niet eens hadden uitgelegd!’’

Hoe leg je de link tussen deze ervaringen en studie- en beroepskeuze?
"De experiences gaan over argumenteren, pleiten en standpunten innemen. Als je dat leuk vindt, is deze studie misschien iets voor jou. Daarnaast laten we zien dat een rechtenstudie diverse loopbaanmogelijkheden biedt, niet alleen in de rechtbank maar ook in het bedrijfsleven en bij de overheid."

Waarom ben je actief als ambassador?
"Ik vind het jammer dat mijn middelbare school dit soort activiteiten niet aanbood. Daarom geniet ik des te meer van het geven van workshops en presentaties aan studenten. Na elke presentatie komen er vaak een aantal leerlingen langs die meer willen weten, bijvoorbeeld welk profiel ze moeten kiezen. Ook hebben ze vaak het idee dat je bij rechten de wet uit je hoofd moet leren. Bij elke presentatie probeer ik dit misverstand de wereld uit te helpen."

Wat had je zelf willen weten voordat je aan deze studie begon?
"Voor een rechtenstudie heb je geen specifieke vooropleiding nodig, maar wel discipline en intrinsieke motivatie. Je moet alles goed bijhouden. Tussen de havo en de universiteit heb ik een jaar op het hbo gezeten. Ik was niet gewend om de stof voor te bereiden en mijn huiswerk bij te houden. Ik hoefde me weinig in te spannen om goede cijfers te halen.

Op de universiteit kwam ik erachter dat ik op mezelf aangewezen was. Gelet op de 12 contacturen per week, kan de docent mij natuurlijk niet door alle stof meenemen. Van mij wordt verwacht dat ik de ‘vrije’ uren besteed aan zelfstudie. Ik moet veel lezen, voorbereiden en bijhouden om het vlotte tempo van de docent bij te kunnen houden. Tijdens de overstap naar de universiteit is mijn agenda mijn beste vriend geworden.’’

Wat heeft nog meer bijgedragen aan je studiesucces?
"Op de Erasmus Universiteit moet je voor alle juridische opleidingen in het eerste jaar al je vakken halen. Voor mij was het 60-punten-systeem een sterke motivatie om serieus aan de slag te gaan. We werken in kleine, persoonlijke klassen van maximaal 15 studenten en leren de stof aan elkaar. Als je de stof niet hebt voorbereid, val je door de mand. Op het hbo kun je nog denken: ik steek mijn hand niet op, ik duik weg. Maar hier komt iedereen aan bod en word je zelfs aangewezen als gespreksleider of notulist. Zo ontwikkel je leiderschapsvaardigheden en leer je hoe je een discussie kunt begeleiden."

Wat is belangrijk als je een goede jurist wil worden?
"Je moet goed georganiseerd zijn en niet in paniek raken. Als bijvoorbeeld je cliënt moet wachten op een beslissing van de rechtbank, ben jij als professional degene die de situatie beheerst en zo veel mogelijk de kalmte bewaart. Verder denk ik dat zelfverzekerdheid cruciaal is, vooral als advocaat. Je moet zeker zijn van je zaak en zelfvertrouwen uitstralen. Soft skills zijn net zo belangrijk als de vakinhoudelijke kennis. Hoe presenteer je jezelf? Hoe onderscheid je hoofd- en bijzaken? Als advocaat kun je niet achteroverleunen; je moet je zaken goed op orde hebben, vooral met de verantwoordelijkheden die je draagt."

Wat is je belangrijkste advies aan toekomstige studenten?
"Het is nooit te vroeg om te gaan oriënteren. Maak vooral gebruik van de evenementen en activiteiten die worden georganiseerd om jouw studiekeuze te vergemakkelijken. Het beste beeld krijg je toch echt als je het zelf daadwerkelijk ervaart. 

Daar lenen de meeloopdagen zich heel goed voor uit. Op zo’n dag kun je namelijk ervaren hoe het is om te studeren aan de Universiteit. Zo duiken we als groep in een casus, precies zoals dat wordt gedaan in de opleiding én wonen we een hoorcollege bij, die ook daadwerkelijk gegeven wordt. Zo ervaar je in één dag precies hoe het is om rechtenstudent te zijn op de universiteit, om zo je studiekeuze te vergemakkelijken.’’

Zie voor meer informatie: Law Experience | Erasmus School of Law | Erasmus University Rotterdam (eur.nl)

Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’.