• vo-ho

Deel 6: Van vo naar ho – in gesprek met studenten ‘Je zit op deze opleiding echt voor jezelf’

14 oktober 2025

Na het voortgezet onderwijs begint een nieuw hoofdstuk: nieuwe opleiding, nieuwe ritmes, nieuwe verwachtingen. Sanne, Lola, Indra en Elma maakten de overstap naar het vavo of het hbo. Robin bleef en pakte er een nieuwe opleiding bij. In de zesde aflevering van deze serie vertellen ze hoe de eerste weken zijn verlopen: eerlijk, nuchter en vol positieve verwachtingen. 

In deze aflevering spreken we met deze leerlingen: Lola Breederveld deed eindexamen bij De Havo Rotterdam en doet nu Commerciële Economie op Hogeschool Rotterdam. Indra van Hattem deed havo eindexamen op Mytylschool De Brug en haalt nu haar vwo via het vavo Rijnmond College. Robin de Wilde legt het eindexamen havo in twee jaar af op Mytylschool De Brug en wil hbo Bestuurskunde/Overheidsmanagement studeren. Sanne Spuij doet haar eindexamen havo in twee jaar, waarbij ze het tweede deel doet via het vavo Rijnmond College. Elma Rozema deed vwo op het Wartburg College in Rotterdam en volgt nu de pabo van Driestar Hogeschool in Gouda.

Het tempo ligt hoog, de verantwoordelijkheid is groot en de vertrouwdheid van de middelbare school is voorbij. Tegelijk klinkt er in hun verhalen veel energie en motivatie door. Of het nu gaat om de duidelijke structuur van het vavo of de volwassen sfeer op het hbo, ieder van hen ontdekt wat studeren écht betekent. 

Elma is inmiddels begonnen op de pabo in Gouda en zit in een kleine klas met zes jongens en vijf meiden. “Omdat het een kleine klas is, is het ook ontspannen”, vertelt ze enthousiast. “Nieuwe vakken als pedagogiek vind ik super interessant. Je leert hoe je kinderen helpt zonder ze te ontmoedigen. Van mijn oude school mis ik eigenlijk niets. Ik had het daar niet meer naar mijn zin. Hier heb ik veel meer plezier, ik vind het super gezellig.” 

Ook Lola voelt zich meteen thuis op Hogeschool Rotterdam. “De sfeer is goed, ik hoefde niet als een brugger te zoeken naar de lokalen. Je moet zelf aantekeningen maken, want er gaat niets via een werkboek. Iedereen werkt hier op de laptop. Dit is studeren, dacht ik. Ik vind het hier veel volwassener, zonder stomme grapjes van andere leerlingen. Je zit hier echt voor jezelf.”

Wat haar direct ook opvalt: op Rotterdam Business School gaat iedereen netter naar school. “Hier geen trainingspakken, maar een nette spijkerbroek en een bloesje. Casual sjiek vond ik altijd al leuk, dus nu kan ik mijn pantalon en blazer weer aan.” 

Hogere lat 

Wat de studenten meteen merken: het tempo ligt hoog. De eerste tentamens dienen zich snel aan. “Alles staat online: opdrachten, PowerPoints, alle deadlines”, vertelt Lola. “Docenten zeggen: jullie moeten naar míj komen als je iets wil weten en zelf je aantekeningen maken. Die duidelijkheid vind ik heel fijn. We kregen ook het advies om veel vragen te stellen aan docenten, want zij helpen ons graag. En die betrokkenheid voel ik ook. Ze vragen bijvoorbeeld of het allemaal lukt en zijn heel toegankelijk.” 

Sanne moet wennen aan de nieuwe structuur: “De lessen duren 75 minuten in plaats van 50. En we hebben veel tussenuren, daar moeten we mee leren leven. Er zijn geen vaste pauzemomenten. Vorig jaar heb ik dezelfde vakken gehad op de havo, maar na de lange vakantie ben ik het meeste helaas weer kwijt. Wat wel fijn is: alle roosters en lesplanningen staan in Teams. Die probeer ik voor de les alvast door te nemen.” 

Indra vindt de nieuwe structuur prettig. “Daar ga ik goed op”, zegt ze. “Maar bij geschiedenis gingen we in één week door twee hoofdstukken. Dat is best wel heftig. Ik moet er het meest aan wennen dat we tot vijf uur op school zitten. De havo deed ik zonder moeite, maar ik ondervind nu ook wel de nadelen. Samenvattingen maken heb ik nooit goed geleerd. Die vaardigheden mis ik nu een beetje. Gelukkig voel ik me al snel op mijn plek.” 

 Vertrouwd én vooruitkijken 

 Robin bleef op zijn oude school, die voor hem vertrouwd voelt. “Onze klas voelt als familie. We kennen elkaar door en door.” Tegelijk kijkt hij vooruit. Hij is actief bij de lokale partij Leefbaar 3B in Bleiswijk en heeft een duidelijk doel voor ogen: in 2030 gemeenteraadslid worden. Bij de komende verkiezingen staat hij al op de lijst als lijstduwer.  

Zijn eerdere plan om leraar Duits te worden heeft hij losgelaten, want hij denkt dat de hbo-opleiding bestuurskunde en overheidsmanagement beter aansluit bij zijn ambities. “Echt iets betekenen voor mensen, invloed uitoefenen op beleid en met mensen in gesprek gaan, dat vind ik gewoon heel leuk.” 

Vooruitlopend daarop combineert hij zijn eindexamenjaar havo nu met een NTI-studie Bestuurskunde, die vijf maanden duurt. “Dat is vijf hoofdstukken per week. Best flink naast mijn gewone schoolwerk.” 

Schakelen 

Het vraagt tijd om de nieuwe systemen te leren kennen. “Elke week hebben we een ander rooster, dat vind ik lastig”, zegt Elma. “Niets staat op één plek in het systeem, je moet alles zelf uitzoeken. Dat geldt ook voor het ov: van deur tot deur ben ik anderhalf uur onderweg. Ik ben de hele tijd aan het plannen.” 

 Ook voor Sanne vormt de reistijd een grote verandering. Van zeven minuten fietsen is het nu drie kwartier met het ov. “Laatst zat ik in een tram die naar wiet rook. Toen dacht ik wel: had ik maar gefietst.” 

Ook het hoge tempo is een omschakeling. “We hebben maar 21 lesweken, dus het gaat supersnel”, zegt Sanne. “Mensen letten hier vooral op zichzelf, er zijn hier geen leerlingen die de les willen verstoren. Iedereen beseft dat je ieder moment nodig hebt, want we hebben zo weinig lesuren.” 

Ze merkt hoe streng de regels zijn. “Je zit hier voor jezelf, maar je moet wel minimaal tachtig procent aanwezig zijn om recht te hebben op een herkansing. Als je afwezig bent zonder melding, word je direct gebeld. Ze zitten er bovenop.” 

Volwassener 

Ondertussen verandert ook hun sociale leven. “Iedereen van mijn vriendenkring doet nu iets anders”, zegt Lola. “We zien elkaar minder en afspreken lukt vooral in het weekend.” 

Haar verwachtingen van het komende jaar: “Ik ben van plan mijn propedeuse in één jaar te halen, dus 60 studiepunten. Ik ben heel erg gemotiveerd en denk dat het gaat lukken.”  

Ook Elma kijkt vol vertrouwen vooruit op de pabo: “We gaan ook onszelf een beetje uitdiepen, want als docent neem je jezelf mee de klas in. Waar sta ik voor? Dat vind ik heel interessant. De sfeer is heel open en respectvol. Ik leer hier wat ik echt wil weten.”

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor nieuws over onze activiteiten

Bedankt voor je aanmelding!

Je ontvangt vanaf nu nieuws over onze activiteiten rechtstreeks in je inbox.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor nieuws over onze activiteiten

Een moment...

* Verplichte gegevens